Thuis dronk ik koffie van koffiepads en die vond ik wel oké. Buiten de deur genoot ik echter vaak van ècht lekkere koffie. De bonen, het apparaat en de barista maakten het verschil. Om het 7-jarig bestaan van mijn bedrijf te vieren, vond ik dat ik mocht investeren in een nieuwe koffiemachine, met bonen! Zodat ik thuis en op kantoor mijn eigen baristabeleving kon creëren. En dus ging ik op zoek. Niet online, want ik wilde het apparaat kopen bij een winkel, omdat ik a) persoonlijke service en advies wilde en b) graag wil dat kleinere retailers blijven bestaan en dan moet je ze dus handel gunnen. Maar, ik gun niet zomaar ...
Mijn oriëntatie begon bij Kaldi in Den Bosch. Een gemoedelijke winkel annex cafeetje waar je kunt zitten om van koffie en thee te genieten. Een goed gesprek met eigenaar Willem krijg je er gratis bij. Achterin de winkel staan zo'n 5 koffiemachines te pronken. Ik vroeg om uitleg en zoals het een goede verkoper betaamd begon Willem met vragen. Hij wilde weten welke koffie ik nu dronk, waar ik van houd, wat m'n wensen zijn. Daarna ging hij moeiteloos over in een advies: de Jura one touch. Daarbij herhaalde Willem enkele punten uit mijn antwoorden en liet daarmee blijken echt naar mij geluisterd te hebben. Dat vond ik prettig als klant en als trainer dacht ik "hé, hij begrijpt hoe het werkt!"
"Het is geen zak krentenbollen, dus je wil vast weten hoe die koffie smaakt", zei hij lachend. En ja, natuurlijk wilde ik die koffie proeven. Willem maakte een cappuccino voor me die ik weliswaar met smaak dronk, maar die me eigenlijk niet overtuigde. Ik vond 'm niet warm genoeg en het was teveel melk naar mijn smaak. Dat sprak ik echter niet zo uit, omdat ik op dat moment simpelweg in de ban was van Willems verhaal en goede aanpak. De koffie zelf werd bijna bijzaak voor me ... Omdat ik me had voorgenomen ook een andere winkel te bezoeken nam ik afscheid van Willem en ging verder.
In de volgende winkel, waar ze ook thee, koffie en machines verkopen, trof ik eveneens een aardige meneer. Hij stak direct van wal over zijn koffiemachines, pakte boekjes erbij en vertelde over de verschillen tussen de apparaten die hij had staan. Hij stelde me daarbij nauwelijks vragen. Bij één apparaat vertelde hij enthousiast dat die warmere koffie maakt dan die andere volautomaten. Ah! Dat vond ik interessant. "Die wil ik graag proeven!" kondigde ik enthousiast aan. "Nee, de machines zijn niet aangesloten, want dan kan ik ze niet meer verkopen ..." was het antwoord. Maar het is toch geen zak krentenbollen! Een apparaat van 1000 euro ... dan wil ik toch zeker weten dat ik die koffie lekker vind ... en dat moet ik dan toch kunnen proeven?! Met dank voor de uitleg, de folders en prijslijst onder de arm verliet ik de winkel.
Vertwijfeld ging ik naar huis. Ik wilde mijn koffiemachine bij Willem kopen. Dat wist ik zeker. Maar, ik was niet overtuigd van de Jura. Enkele dagen later ging ik terug naar Kaldi. Willem herkende me direct bij binnenkomst en leek blij me te zien. Het was een rustig moment en hij nam alle tijd om het apparaat nog eens uit te leggen. Temperatuur en hoeveelheid melk versus koffie blijk je in te kunnen stellen. Willem liet me zelf de verhoudingen bepalen en op de knop drukken. En weer was ik onder de indruk. Dit keer niet alleen van Willem als verkoper, maar ook van de koffie!
Na nog enkele dagen ter overdenking (ging ik nou echt bijna 1000 euro uitgeven aan een koffiemachine?!!) toog ik voor de 3e keer naar Den Bosch om mijn Jura te kopen. Bij Willem. Where else?
En verkozen tot één van de beste cappucino's van Nederland. Leuk!
http://www.lindanieuws.nl/lifestyle/de-beste-cappuccinos-van-nederland/
interesant artikel!
Vul hieronder jouw gegevens in en ontvang onze blog en tips rechtstreeks in je inbox!
Over winnende wetten, verborgen verleiders én extra tips voor leidinggevenden!