Up-sell, cross-sell, bijverkoop …. termen die veel gebruikt worden in winkels en horecazaken. Woorden die gericht zijn op euros verdienen. De omzet moet omhoog.
Foute focus vinden wij dat ...
Het gaat uit van eigen gewin. Van meer geld in de kassa. En klanten/gasten voelen dat. In onze trainingen staan de hakken van deelnemers bij de start vaak in het zand. Dat is fijn op het strand, maar in een training niet zo handig. Waar die weerstand in zit? In die focus op meer geld verdienen. Want er wordt verwacht dat ze extra drankjes, kaasplanken, bitterballen, riemen, schoenen, noem maar op … aansmeren. En daar gruwelen ze van. Terecht. Wij zijn nog nooit iemand tegengekomen die houdt van iets aangesmeerd krijgen. En dat maakt dat zelf iets aansmeren ook heel vervelend voelt.
Van NEE, naar JA graag!
BLIJverkoop is iets heel anders. Je verkoopt blijheid, een fijn moment, een leuke of lekkere ervaring. Het gaat uit van de wensen, bewust en onbewust, van je gast/klant. Als verkoper of gastheer/vrouw ga je op zoek naar waar je die ander echt blij mee kunt maken. Je doet suggesties die passend zijn voor die persoon op dat moment. Vanuit de gedachte dat je jouw klant/gast daar een plezier mee doet. Krijg je een JA op jouw aanbod is dat natuurlijk heel fijn (want dan maak je iemand blij!). Mocht je NEE krijgen, is dat ook oké, want dan is dat blijkbaar niet waar die ander op dit moment naar verlangt.
Wij zijn ervan overtuigd dat als je goed bent in BLIJverkoop, je veel vaker ‘JA graag’ hoort dan als je aansmeert. Hoe je dat doet? Hierbij 3 praktische tips om mee te beginnen.
1. Aandacht
Met stip op één!
Mensen kopen graag van mensen die ze aardig vinden. Zorg dus eerst voor een leuk moment. Maak oprecht contact. Een praatje, een compliment, stel een vraag. Toon interesse in die ander. Duurt dit lang? Welnee. In een minuut kun je al contact maken.
2. Altijd +1Klant/gast besteld of vraagt naar X …. wat is dan een mogelijke +1? Niet om aan te smeren, maar vanuit de mindset BLIJverkoop!
Je gunt het die ander om te genieten/plezier te hebben van jouw aanbod. Keuze X wordt er beter van. Bijvoorbeeld:
- Nagellak met watjes en remover
- Een zaklamp met batterijen
- Een riem bij een broek
3. Winnende woorden
Gebruik daar winnende woorden bij zoals heerlijk, huisgemaakt, vers, fruitig, handig, goedkoop, zachte, sterke, enzovoort ...- Borrelplank bij fruitige rosé
- Heerlijke huisgemaakte appeltaart bij de koffieWant zeg nou eerlijk, word je blijer van 'wilt u appeltaart' of 'wilt u daar onze heerlijke, huisgemaakte appeltaart bij?' Ons heb je dan zo verleid! Dus maak gretig gebruik van die winnende woorden!
Deel deze tips vandaag met je collega’s, oefen samen en ervaar direct het plezier van BLIJverkoop. Op naar meer blije medewerkers in de retail en horeca … dan volgen blije klanten/gasten vanzelf. We zijn benieuwd naar jullie ervaringen!
Wil je meer tips, toegespitst op jullie zaak, menukaart/producten en team? In een korte training spijkeren we jullie kennis en kunde graag bij. Dat kan zowel fysiek als online! Vraag hier meer info.
Vul hieronder jouw gegevens in en ontvang onze blog en tips rechtstreeks in je inbox!
Over winnende wetten, verborgen verleiders én extra tips voor leidinggevenden!