Dan voel je je tòch belazerd

De avond voor de horeca weer in lockdown ging, wilde ik (Anouk) met manlief en onze beste vrienden een glas wijn gaan drinken. We sprongen op de fiets en ontmoetten elkaar om 20.45 uur voor de deur van een restaurant in ons dorp. Om 22.00 uur moest de zaak sluiten.  

Onze vriend bestelde een biertje en wij met z’n 3-en een fles witte wijn. De gastheer vroeg of we hielden van vol, fruitig, zuurtje of zoiets … want hij had iets lekkers voor ons.

Wij zeiden ja tegen zijn suggestie, zonder de kaart te zien. We hadden maar een uur, dus open die fles en proosten was ons idee. Bij het schenken van de wijn vertelde de gastheer in rap tempo een mooi verhaal over de wijn. Wij knikten instemmend. Proefden en vonden ‘m heerlijk! We genoten van elkaars gezelschap en van deze mooie wijn. Na het biertje vroeg onze vriend ook om een wijnglas. De fles ging redelijk snel leeg en richting de klok van tien bestelden we nog een rondje per glas. Wij hadden onze vrienden uitgenodigd, ik betaalde per pin, gaf een paar euro fooi en vrolijk stapten we weer op de fiets.

Hans zei lachend: ‘Dat was een heel gezellig uurtje … voor 83 euro!’
Ik had afgerekend zonder te kijken moet ik bekennen en was stom verbaasd. 83?! ‘Ja’ zei hij: ‘je hebt een fles wijn van 50 euro gekregen.’

Eenmaal thuis kon ik het niet laten om online even op de wijnkaart te kijken. Een glas huiswijn kost 4,40 euro. En van de 30 witte wijnen per fles, hadden wij de op 2 na duurste gedronken!

Dat uur met onze vrienden was me elke euro waard en die wijn heerlijk. Maar de rekening gaf een dure nasmaak en dat maakt dat ik de volgende keer een andere plek kies.

Geen BLIJverkoop dus, want BLIJverkoop is de manier van verkopen waar zowel je gasten, als medewerkers blij van worden.

Hoe dan wel? Hoe had dit gevoel van ‘Het is me aangesmeerd!’ voorkomen kunnen worden? Bijvoorbeeld door het advies te geven met daarbij de vriendelijke suggestie: ‘Ik wijs ‘m even aan op de kaart’. Dan had ik daar subtiel of met een lach op kunnen reageren en had ik waarschijnlijk een fles van rond de 30 euro gekozen. En als onze gastheer daar dan nog een heerlijk hapje bij had aangeboden had ik zeker ja gezegd. En sta ik voor de deur als die weer open mag.

BLIJverkoop.

Wij kunnen er uren over praten. Binnenkort bundelen we onze tips in een nieuw e-book, een nieuwe serie van 49 tips, zowel voor de retail als horeca. In welke vorm zullen we deze presenteren? Denk je even met ons mee? Als je jouw reactie nog niet gegeven hebt, doe het dan nu meteen. 

Reactie toevoegen

Vul het veld 'Naam' in, alsjeblieft.
Vul een geldig e-mailadres in, alsjeblieft.
Vul het veld 'Reactie' in, alsjeblieft.
Tel 5 en 6 bij elkaar op.
Beantwoord de bovenstaande vraag, alsjeblieft.

Blogs en tips in je inbox?

Vul hieronder jouw gegevens in en ontvang onze blog en tips rechtstreeks in je inbox!

Gratis e-books

7 x 7 tips voor BLIJverkoop

Over winnende wetten, verborgen verleiders én extra tips voor leiding­gevenden!

Meer rendement uit training

Praktische tips om van trainingen een succes te maken.

Download nu